Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 34
(18 – 22 ogos 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
18 Ogos 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
3.1 Konsep Asas Rangkaian Komputer dan Komunikasi
Objektif Pembelajaran
3.1.4 Bina Rangkaian
3.1.4.1 Mendefinisikan dua jenis seni bina rangkaian:
·           pelayan/pelanggan
·           rakan ke rakan
Aktiviti
1.      Guru memperkenal subtopik baru.
2.      Guru membuat demonstrasi tentang pelayan/pelanggan. 1 komputer sebagai pelayan, 1 komputer sebagai pelanggan.
3.      Guru meminta pelajar membuat demonstrasi rangkaian rakan ke rakan dengan menggunakan mobile phone.
4.      Pelajar menjawab soalan 10 soalan kuiz.
5.      Kesimpulan
ABM
Komputer, telefon bimbit, lembaran soalan.
Nilai Murni
Tekun, teliti, yakin
Refleksi
Aktiviti ini telah dilaksanakan dengan baik. 10 daripada 16 orang pelajar mendapat markah penuh untuk soalan kuiz.

Hari
Selasa
Tarikh
19 Ogos 2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Soalan Ramalan 2014: Kertas 2
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab soalan kertas 2 dengan betul.
Aktiviti
Pelajar menjawab soalan kertas 2.
ABM
Kertas Ramalan 2014
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Aktiviti ini dijalankan untuk mengukuhkan kefahaman pelajar. Guru memantau jalan kerja pelajar. Masa tidak mencukupi untuk pelajar menjawab semua soalan. Aktiviti ini akan diteruskan pada masa berikutnya.

Hari
Khamis
Tarikh
21 Ogos 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
3.1 Konsep Asas Rangkaian Komputer dan Komunikasi
Objektif Pembelajaran
3.1.5 Topologi Rangkaian
3.1.5.1 Menyatakan tiga jenis topologi rangkaian:
·   Bas
·   Gelang
·   Bintang
3.1.5.2 Membezakan antara tiga jenis topologi rangkaian
Aktiviti
1.      Pelajar membentuk 3 kumpulan dengan masing-masing mewakili bas, gelang dan bintang.
2.      Pelajar membuat demonstrasi pemindahan buku menggantikan pemindahan data.
3.      Pelajar membezakan tiga jenis topologi ini berdasarkan kritirea yang disediakan guru.
4.      Kesimpulan.
ABM
-
Nilai Murni
Tekun, teliti, yakin
Refleksi
Aktiviti ini mendapat kerjasama sepenuhnya daripada semua pelajar. Mereka nampak dengan jelas tentang pemindahan data mengikut topologi. Kesannya, mereka dapat menjawab soalan guru secara lisan.

Hari
Khamis
Tarikh
21 Ogos 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Soalan Ramalan 2014: Kertas 2
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab soalan kertas 2 dengan betul.
Aktiviti
Pelajar menjawab soalan kertas 2.
ABM
Kertas Ramalan 2014
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Masa tidak mencukupi untuk menjawab soalan ramalan. Guru menasihatkan pelajar supaya menyiapkan di rumah dan akan dibincangkan pada masa berikutnya.
Day
Thursday
Date
21 August 2014
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
5S3
Learning Area
6.2  Software
Learning Objectives
6.2.2  Features
          6.2.2.1 State the relationship between attribute (field), row (record) and relation (file).
          6.2.2.2 Define the primary key and foreign key.
          6.2.2.3 State the importance of the primary key.
Activities
1.   Teacher shows the relationship between attribute, row and relation on a table.
2.   The students show the relationship between attribute, row and relation on the other table provided by teacher.
3.   Teacher defines primary key and foreign key with examples.
4.   The students discuss the importance of primary key with teacher.
5.   Teacher provides exercises.
6.   Discussion
7.   Conclusion.
Reflection
Most of the students can identify the primary key and foreign key. The teacher has dismissed class at 12 pm because of photography session.

Hari
Jumaat
Tarikh
22 Ogos 2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
5K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Soalan Ramalan 2014: Kertas 2
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat membincangkan soalan dan membuat pembetulan.
Aktiviti
1.      Pelajar membincangkan jawapan soalan bersama-sama guru.
2.      Pelajar membuat pembetulan
ABM
Kertas Ramalan 2014
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Aktiviti ini tidak dapat dijalankan kerana semua pelajar terlibat dengan perhimpunan. Aktiviti ini akan diteruskan pada masa berikutnya.

Day
Friday
Date
22 August 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
6.2 Software
Learning Objectives
6.2.3  Database Objects
          6.2.3.1 Define the following database objects / tools: Table,  form, query, report.
          6.2.3.2 Identify table, query, form and report as database objects / tools.
Activities
1.      The teacher shows students example of database.
2.      The teacher explains about four database objects/ tools in Microsoft Access.
3.      The students identify table, query, form and report.
4.      Conclusion
Reflection
The students can identify the table, query, form and report after teacher’s explanation.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: