MINGGU
34
(18
– 22 ogos 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
18 Ogos 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah
hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
3.1
Konsep Asas Rangkaian Komputer dan Komunikasi
|
Objektif Pembelajaran
|
3.1.4 Bina Rangkaian
3.1.4.1 Mendefinisikan dua jenis seni bina
rangkaian:
·
pelayan/pelanggan
·
rakan ke rakan
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenal subtopik baru.
2.
Guru membuat demonstrasi tentang
pelayan/pelanggan. 1 komputer sebagai pelayan, 1 komputer sebagai pelanggan.
3.
Guru meminta pelajar membuat demonstrasi
rangkaian rakan ke rakan dengan menggunakan mobile phone.
4.
Pelajar menjawab soalan 10 soalan kuiz.
5.
Kesimpulan
|
ABM
|
Komputer,
telefon bimbit, lembaran soalan.
|
Nilai Murni
|
Tekun, teliti, yakin
|
Refleksi
|
Aktiviti
ini telah dilaksanakan dengan baik. 10 daripada 16 orang pelajar mendapat
markah penuh untuk soalan kuiz.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
19
Ogos 2014
|
Masa
|
9.45 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Soalan
Ramalan 2014: Kertas 2
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab soalan
kertas 2 dengan betul.
|
Aktiviti
|
Pelajar menjawab
soalan kertas 2.
|
ABM
|
Kertas Ramalan
2014
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Aktiviti
ini dijalankan untuk mengukuhkan kefahaman pelajar. Guru memantau jalan kerja
pelajar. Masa tidak mencukupi untuk pelajar menjawab semua soalan. Aktiviti
ini akan diteruskan pada masa berikutnya.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
21 Ogos 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
3.1
Konsep Asas Rangkaian Komputer dan Komunikasi
|
Objektif Pembelajaran
|
3.1.5 Topologi Rangkaian
3.1.5.1 Menyatakan tiga jenis topologi rangkaian:
· Bas
· Gelang
· Bintang
3.1.5.2 Membezakan antara tiga jenis topologi
rangkaian
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar membentuk 3 kumpulan dengan
masing-masing mewakili bas, gelang dan bintang.
2.
Pelajar membuat demonstrasi pemindahan buku
menggantikan pemindahan data.
3.
Pelajar membezakan tiga jenis topologi ini
berdasarkan kritirea yang disediakan guru.
4.
Kesimpulan.
|
ABM
|
-
|
Nilai Murni
|
Tekun, teliti, yakin
|
Refleksi
|
Aktiviti
ini mendapat kerjasama sepenuhnya daripada semua pelajar. Mereka nampak
dengan jelas tentang pemindahan data mengikut topologi. Kesannya, mereka
dapat menjawab soalan guru secara lisan.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
21
Ogos 2014
|
Masa
|
10.55 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Soalan
Ramalan 2014: Kertas 2
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat menjawab soalan
kertas 2 dengan betul.
|
Aktiviti
|
Pelajar menjawab
soalan kertas 2.
|
ABM
|
Kertas Ramalan
2014
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Masa
tidak mencukupi untuk menjawab soalan ramalan. Guru menasihatkan pelajar
supaya menyiapkan di rumah dan akan dibincangkan pada masa berikutnya.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
21 August 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 – 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
6.2
Software
|
Learning
Objectives
|
6.2.2
Features
6.2.2.1
State the relationship between attribute (field), row (record) and relation
(file).
6.2.2.2 Define the primary key and foreign key.
6.2.2.3 State the importance of the primary key.
|
Activities
|
1. Teacher shows the relationship between
attribute, row and relation on a table.
2. The students show the relationship between
attribute, row and relation on the other table provided by teacher.
3. Teacher defines primary key and foreign key
with examples.
4. The students discuss the importance of
primary key with teacher.
5. Teacher provides exercises.
6. Discussion
7. Conclusion.
|
Reflection
|
Most of the
students can identify the primary key and foreign key. The teacher has
dismissed class at 12 pm because of photography session.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
22
Ogos 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Soalan
Ramalan 2014: Kertas 2
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat membincangkan
soalan dan membuat pembetulan.
|
Aktiviti
|
1. Pelajar membincangkan jawapan soalan bersama-sama
guru.
2. Pelajar membuat pembetulan
|
ABM
|
Kertas Ramalan
2014
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Aktiviti
ini tidak dapat dijalankan kerana semua pelajar terlibat dengan perhimpunan.
Aktiviti ini akan diteruskan pada masa berikutnya.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
22 August 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
6.2 Software
|
Learning
Objectives
|
6.2.3 Database Objects
6.2.3.1 Define the following
database objects / tools: Table, form,
query, report.
6.2.3.2 Identify table, query, form
and report as database objects / tools.
|
Activities
|
1.
The teacher
shows students example of database.
2.
The teacher
explains about four database objects/ tools in Microsoft Access.
3.
The students
identify table, query, form and report.
4.
Conclusion
|
Reflection
|
The students can identify the table, query,
form and report after teacher’s explanation.
|
0 comments:
Post a Comment