MINGGU
33
(11
– 15 ogos 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
11 Ogos 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05
tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
3.1
Konsep Asas Rangkaian Komputer dan Komunikasi
|
Objektif Pembelajaran
|
3.1.1 Definisi
3.1.1.1 Mendefinisikan rangkaian komputer
3.1.1.2 Mendefinisikan komunikasi
3.1.2 Kepentingan Rangkaian Komputer
3.1.2.1
Menyatakan kepentingan rangkaian komputer dan komunikasi
3.1.2.2
Menyatakan kegunaan operasi asas dalam manipulasi data
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan konsep rangkaian komputer
dan komunikasi.
2.
Pelajar memberi pendapat tentang
kepentingan rangkaian komputer dan komunikasi.
3.
Guru menanyangkan perisian kursus TMK.
4.
Pelajar menjawab soalan 10 soalan kuiz
5.
Perbincangan jawapan.
|
ABM
|
LCD
Projektor, perisian kursus TMK
|
Nilai Murni
|
Tekun, teliti, yakin
|
Refleksi
|
Aktiviti
ini berjaya dilaksanakan. Semua pelajar dapat menjawab soalan kuiz dengan
baik. Mereka mendapat skor 8 ke atas.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
12
Ogos 2014
|
Masa
|
9.45 –
10.55 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
9: Bumi Sebagai Sfera
|
Sub-tajuk
|
9.1
Longitud
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1.
Melakar dan melabel longitud sesuatu meridian dengan menandakan sudut
yang berkenaan.
2.
Mencari beza di antara dua longitud.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menunjukkan
langkah-langkah melakar melabel longitud.
2.
Pelajar menjawab
soalan latihan. Guru memantau hasil penyelesaian pelajar.
3.
Guru memberi
analogi tentang konsep magnet untuk mencari beza di antara dua longitud.
4.
Pelajar menjawab
soalan latihan.
5.
Perbincangan
jawapan. Pelajar membuat pembetulan.
6.
Kesimpulan
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar saling membantu melakar
dan melabel longitud. Mereka boleh mencari beza dua longitud dengan mengingat
konsep magnet dengan mudah.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
14 Ogos 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
3.1
Konsep Asas Rangkaian Komputer dan Komunikasi
|
Objektif Pembelajaran
|
3.1.3 Jenis-jenis Rangkaian
3.1.3.1 Mendefinisikan jenis-jenis
rangkaian komputer:
·
Rangkaian Kawasan Setempat (LAN)
·
Rangkaian Kawasan Metropolitan (MAN)
·
Rangkaian Kawasan Luas (WAN)
3.1.3.2 Membezakan
antara tiga jenis rangkaian komputer
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar membentuk 3 bulatan kecil. Kumpulan
kecil ini duduk berjauhan.
2.
Setiap kumpulan adalah mewakili LAN.
3.
Guru menerangkan konsep LAN, MAN dan WAN
berdasarkan 3 kumpulan kecil ini.
4.
Pelajar cuba membezakan antara ketiga-tiga
jenis rangkaian ini berdasarkan kriteria yang ditetapkan oleh guru.
5.
Kesimpulan.
|
ABM
|
-
|
Nilai Murni
|
Tekun, teliti, yakin
|
Refleksi
|
Aktiviti
ini mendapat kerjasama sepenuhnya daripada semua pelajar. Mereka mengambil
bahagian secara aktif untuk membezakan ketiga-tiga jenis rangkaian ini.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
14
Ogos 2014
|
Masa
|
10.55 –
11.30 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
9: Bumi Sebagai Sfera
|
Sub-tajuk
|
9.2 Latitud
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1.
Melakar bulatan yang selari dengan Khatulistiwa.
2.
Menyatakan latitud bagi sesuatu titik yang diberi.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar melakar
yang selari dengan Khatulistiwa bersama-sama guru menggunakan kertas A4.
2.
Guru bersama-sama
pelajar menyatakan latitud bagi sesuatu titik yang diberi.
3.
Kesimpulan
|
ABM
|
Kertas A4
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar dapat mengikut
langkah-langkah untuk melakar dan menentukan latitud.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
14 August 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 – 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
6.1 Concepts of Information System
|
Learning
Objectives
|
6.1.5 Hierarchy of Data
6.1.5.1 Define bit, byte, field,
record and file.
6.1.5.2 State the hierarchy of
data:
·
Bit → Byte (Character) → Field → Record →
File → Database
|
Activities
|
1.
Teacher
explains about bit, byte, filed, record and file.
2.
The students
draw a diagram to illustrate the hierarchy of data.
3.
The students
answer objective questions.
4.
Discussion.
|
Reflection
|
The objectives had been achieved. 13 out of
18 students got full mark for objective questions.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
15
Ogos 2014
|
Masa
|
7.05 –
8.15 pagi
|
Tingkatan
|
5K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab
9: Bumi Sebagai Sfera
|
Sub-tajuk
|
9.3
Kedudukan Tempat
|
Objektif
|
Pada akhir unit
ini, pelajar dapat :
1.
Menyatakan latitud dan longitud sesuatu tempat yang diberi.
2.
Menanda kedudukan sesuatu tempat.
3.
Melakar dan melabel latitud dan longitud sesuatu titik yang diberi.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar
mengulangkaji pelajaran lepas.
2.
Pelajar mencari
latitud dan longitud sesuatu tempat dengan bimbingan guru.
3.
Pelajar membuat
latihan dalam buku kerja.
4.
Perbincangan
jawapan.
|
ABM
|
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar dapat menentukan kedudukan, melakar
longitud dan latitud dengan betul. Guru bertindak sebagai fasilitator.
Pelajar menyelesaikan soalan latihan dalam kumpulan.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
15 August 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning
Area
|
6.2 Software
|
Learning
Objectives
|
6.2.1 Definition
6.2.1.1 Define database and
Database Management Systems (DBMS).
6.2.1.2 List the benefits of using
database.
|
Activities
|
1.
Teacher
introduces the new subtopic.
2.
Teacher
explains about the differences between database and DBMS graphically.
3.
The students
search the benefits of using database through the internet.
4.
Discussion
5.
Conclusion.
|
Reflection
|
The objectives had been achieved. The
students can search the benefits of using database by themselves and present
the information clearly.
|
0 comments:
Post a Comment