WEEK
14
(1
– 5 april 2013)
LESSON PLAN
Day
|
Monday
|
Date
|
1st
April 2013
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
9.45 –
10.55 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
5.1 Basic Programming Concepts
|
Learning Objective
|
5.1.4 Translator
5.1.4.1 Describe the translation method of programming using
assembler, interpreter and compiler.
|
Activities
|
1. The teacher introduces new subtopic and relates with various languages
used in daily life.
2. The students find the information about three types of translator;
assembler, interpreter and compiler through the internet with partner.
3. The students present the result.
4. Conclude
the lesson.
|
Reflection
|
The objective has been achieved. The students can find
and present the information successfully. They can make conclusion by
themselves.
|
LESSON PLAN
Day
|
Monday
|
Date
|
1st
April 2013
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
10.55 –
12.05 pm
|
Form
|
4S3
|
Learning Area
|
2.1 System Concept
|
Learning Objectives
|
2.1.1 Overview of Computer Systems
2.1.1.1 Define computer systems
2.1.1.2 State the meaning of
input, output, process and storage
|
Activities
|
1. Introduce new topic.
2. Overview overall subtopic
3. Discuss together about the meaning of computer systems, input, output,
process and storage.
4. Conclusion
|
Reflection
|
The objectives had been achieved. The students gave a
good respond.
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
2 April 2013
|
Subjek
|
Matematik
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
5K10
|
Bidang Pembelajaran
|
Bab 4: Matriks
|
Objektif Pembelajaran
|
4.4 Melakukan pendaraban suatu
matriks dengan suatu nombor
|
Hasil Pembelajaran
|
i.
Mendarab suatu matriks dengan suatu nombor
ii.
Mengungkapkan suatu matriks yang diberi dalam
bentuk pendaraban suatu matriks lain dengan suatu nombor.
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenal subtopik baru.
2.
Guru menunjukkan satu contoh pendaraban.
Pelajar memberi perhatian dan menyelesaikan contoh bersama guru.
3.
Pelajar menjawab soalan latihan.
4.
Perbincangan dan kesimpulan.
|
Refleksi
|
Pelajar menjawab soalan latihan dalam
kumpulan. Ini memudahkan guru memantau dan membantu pelajar.
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
3 April 2013
|
Subjek
|
Matematik
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pg
|
Tingkatan
|
5K10
|
Bidang Pembelajaran
|
Bab 4: Matriks
|
Objektif Pembelajaran
|
4.4 Melakukan pendaraban suatu
matriks dengan suatu nombor
|
Hasil Pembelajaran
|
iii.
Melakukan pengiraan matriks yang melibatkan
penambahan, penolakan dan pendaraban skalar.
|
Aktiviti
|
1.
Mengulangkaji
pelajaran lepas tentang penambahan, penolakan dan pendaraban skalar.
2.
Guru menyediakan satu contoh dan meminta
pelajar menyelesaikan masalah bersama-sama.
3.
Pelajar menjawab soalan latihan.
4.
Pebincangan dan pembetulan.
|
Refleksi
|
Pelajar agak perlahan menyelesaikan
masalah. Guru perlu memperuntukkan lebih masa buat mereka untuk membuat
latihan dengan baik.
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
3 April 2013
|
Subjek
|
Matematik
|
Masa
|
9.45
– 10.55 pg
|
Tingkatan
|
5K10
|
Bidang Pembelajaran
|
Bab 4: Matriks
|
Objektif Pembelajaran
|
4.5 Melakukan pendaraban dua matriks.
|
Hasil Pembelajaran
|
i.
Menentukan sama ada dua matriks boleh didarab
dan menyatakan peringkat matriks yang terhasil apabila dua matriks boleh
didarab.
ii.
Mencari hasil darab dua matriks.
|
Aktiviti
|
1.
Mengulangkaji pelajaran lepas.
2.
Guru bersama pelajar menentukan sama ada
dua matriks boleh didarab atau tidak dan menyatakan peringkat matriks yang
akan terhasil.
3.
Guru menunjukkan beberapa contoh mencari
hasil darab dua matriks.
4.
Pelajar menjawab soalan latihan.
5.
Perbincangan dan pembetulan.
|
Refleksi
|
Beberapa orang pelajar dapat menjawab
latihan dengan baik. Guru memantau pelajar yang agak lemah. Guru menyediakan
latihan pengukuhan sebagai kerja rumah.
|
LESSON PLAN
Day
|
Thursday
|
Date
|
4 April 2013
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.05 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
5.2
Program Development
|
Learning Objective
|
5.2.2 Develop a
program
5.2.2.1 Apply Problem Analysis
and Program Design Phase to solve
problems
|
Teaching Aids
|
Programming.pptx, Sample Questions
(LA5.S10.1), Report Form (RF.CW. LA5.S10.1)
|
Activities
|
1. The teacher revises
previous lesson by referring question number 8.
2. The teacher states the
objective.
3. Based on question number
12, the students find problem statement, required input, expected output and
formula used.
4. The students draw
flowchart and Pseudocode for question number 12.
5. The students design user
interface for input and output.
6. Conclusion
|
Reflection
|
Objective was achieved. The students can
apply problem analysis and program design phase to solve problems.
|
LESSON PLAN
Day
|
Thursday
|
Date
|
4 April
2013
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 –
12.40 pm
|
Form
|
4S3
|
Learning Area
|
2.1 System Concept
|
Learning Objectives
|
2.1.2 Data
Representation
2.1.2.1 State the relationship
of data representation: bit, byte and
character
2.1.3 Introduction to Binary Coding
2.1.3.1 Explain the function of ASCII code
|
Teaching Aids
|
CD
Courseware, Worksheet 1
|
Activities
|
1.
The teacher relates the situation on CD
courseware with the topic
2.
The teacher explains about data
representation
3.
The students answer worksheet 1
individually.
4.
Discussion
5.
The students find the function of ASCII
code through the internet.
6.
Conclusion
|
Reflection
|
The objectives of the lesson were achieved.
Most of the students got full mark in worksheet 1. They gave full attention
and cooperation.
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
5 April 2013
|
Subjek
|
Matematik
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pg
|
Tingkatan
|
5K10
|
Bidang Pembelajaran
|
Bab 4: Matriks
|
Objektif Pembelajaran
|
4.6 Memahami dan menggunakan konsep matriks identiti.
|
Hasil Pembelajaran
|
i.
Menentukan sama ada suatu matriks yang diberi
adalah matriks identiti melalui pendaraban matriks tersebut dengan matriks
lain.
ii.
Melakukan pengiraan yang melibatkan matriks
identiti.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar menyelesaikan masalah pendaraban.
2.
Guru membantu pelajar membuat kesimpulan.
3.
Guru menyediakan latihan pengiraan yang
melibatkan matriks identity.
4.
Perbincangan dan kesimpulan.
|
Refleksi
|
Beberapa orang pelajar mampu menyiapkan
latihan dengan baik dan betul. Pelajar yang lemah dibantu pelajar yang lebih
baik. Proses p&p berjalan dengan lancar.
|
0 comments:
Post a Comment