WEEK 7
(14 – 18 FEBRUARY 2011)
LESSON PLAN
Day | Monday |
Date | 14 February 2011 |
Subject | ICT |
Time | 7.05 – 8.15 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | 1.4 Current and Future Developments |
Learning Objectives | 1.4.1 Impact of ICT on society
1.4.1.1 Locate information from various sources. Describe the impact of ICT on society. |
Activities | - The students need to find the information about the impact of ICT on society individually in 15 minutes.
- The student will form a group of 4 students. The students will combine the information in group.
- The students will transfer the information in a mind map by using mahjong paper.
- The students will present the information
- Conclude the lesson
|
Reflection | The objectives were achieved. The students can present the information clearly. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 14 Februari 2011 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 5MPV |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | - Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk | Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
- Individu
- Agensi kerajaan
- Badan bukan
- kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
- Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
- Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
- Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
- Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan
Kemahiran Sivik
- Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
- Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
- Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti | - Mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
- Merancang dan mencadangkan aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar yang boleh dijalankan bersama agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
|
Refleksi | Maklumat yang didapati hanyalah dari buku teks dan ini adalah terhad. Walaubagaimanapun, pelajar boleh member idea-idea yang bernas untuk aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. |
15 February - Cuti sempena sambutan Maulidurrasul
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 16 Februari 2011 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 5K6 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | - Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk | Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
- Individu
- Agensi kerajaan
- Badan bukan
- kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
- Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
- Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
- Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
- Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan
Kemahiran Sivik
- Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO
Nilai Sivik
- Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
- Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
|
Aktiviti | - Mencari maklumat daripada pelbagai sumber tentang peranan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
- Merancang dan mencadangkan aktiviti pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar yang boleh dijalankan bersama agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan
|
Refleksi | Rancangan aktiviti tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Rancangan ini akan dibawa ke kelas berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 16 Februari 2011 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | - Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk | Unit 4: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
- Penyalahgunaan najis dadah
- Pergaulan bebas
- Penderaan
- Vandalisme
- Gangsterisme
- Penyalahgunaan teknologi
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik
- Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat
- Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat
Kemahiran sivik
- Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial
Nilai sivik
- Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
- Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat
|
Aktiviti | Pembentangan kumpulan berdasarkan perbincangan minggu lepas |
Refleksi | Rancangan aktiviti tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Rancangan ini akan dibawa ke kelas berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 16 Februari 2011 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 5K2 |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | - Hubungan Kekeluargaan
|
Tajuk | Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
- Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
- Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
- Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang
Kemahiran Sivik
- Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
- Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia
Nilai Sivik
- Bertanggungjawab terhadap keluarga
- Menghargai restu ibu bapa / penjaga
|
Aktiviti | - Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan sesebuah keluarga bahagia
- Mengumpul maklumat tentang institusi yang berkaitan dengan perkahwinan/ kekeluargaan
|
Refleksi | Rancangan aktiviti tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Rancangan ini akan dibawa ke kelas berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 17 Februari 2011 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 5K4 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 2 Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
- Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
- Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
- Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang
Kemahiran Sivik
- Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
- Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia
Nilai Sivik
- Bertanggungjawab terhadap keluarga
- Menghargai restu ibu bapa / penjaga
|
Aktiviti | - Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan sesebuah keluarga bahagia
- Mengumpul maklumat tentang institusi yang berkaitan dengan perkahwinan/ kekeluargaan
|
Refleksi | Pelajar dapat menghasilkan peta minda mengikut kreativiti masing-masing. Pendapat yang dikemukakan adalah bernas dan bagus |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 17 Februari 2011 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 5K8 |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | - Hubungan Kekeluargaan
|
Tajuk | Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
- Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan
- Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara
- Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik
- Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang
Kemahiran Sivik
- Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap
- Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia
Nilai Sivik
- Bertanggungjawab terhadap keluarga
- Menghargai restu ibu bapa / penjaga
|
Aktiviti | - Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan sesebuah keluarga bahagia.
- Mengadakan pelbagai aktiviti perbincangan dengan mengaplikasikan ilmu keibubapaan bagi mengatasi konflik keluarga
|
Refleksi | Guru perlu membantu sepenuhnya untuk menghasilkan peta minda. Guru perlu tunjuk satu demi satu untuk menghasilkan peta minda. Aktiviti perbincangan yang dijalankan kurang menarik perhatian pelajar untuk mengemukakan pendapat masing-masing |
LESSON PLAN
Day | Friday |
Date | 18 February 2011 |
Subject | ICT |
Time | 8.15 – 9.25 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | Chapter 1 : ICT and Society |
Learning Objectives | Progressive Test 1 |
Reflection | The test run smoothly. |
LESSON PLAN
Day | Friday |
Date | 18 February 2011 |
Subject | ICT |
Time | 9.40 – 10.40 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 4.3 Multimedia Development |
Learning Objectives | 4.3.3 Multimedia Production
4.3.3.1 Describe the phases in multimedia production:
- analysis
- design
- implementation
- testing
- evaluation
- publishing
|
Activities | - Revise previous lesson
- The teacher asks the students to form an acronym to remember the phases in multimedia production.
- The teacher explain briefly about one phase to another phase.
- The students answer the question given individually
- Discuss the answer together
- Conclude the lesson.
|
Reflection | The objectives had been achieved. Most of the students can give the right answer. |
0 comments:
Post a Comment