WEEK 6
(7 – 12 FEBRUARY 2011)
LESSON PLAN
Day | Monday |
Date | 7 February 2011 |
Subject | ICT |
Time | 7.05 – 8.15 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | 1.3 Computer Security |
Learning Objectives | 1.3.1 Definition 1.3.1.1 Define computer security 1.3.1.2 Explain briefly the different threats to computer security
|
Activities |
|
Reflection | The objectives were achieved. The students can finished the task in a given time and present it. The teacher needs to summarize the presentation, so that the students become more understand the concept. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 7 Februari 2011 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 5MPV |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema |
|
Tajuk | Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
Refleksi | Sesetengah pelajar terutamanya pelajar lelaki bermain-main ketika sesi pengajaran dan aktiviti. Mereka tidak mengendahkan guru. Mereka lebih suka membuat kerja sendiri.Walaubagaimanapun, terdapat segelintir pelajar yang mengikut arahan dan member kerjasama sepanjang aktiviti. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 8 Februari 2011 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 5S1 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema |
|
Tajuk | Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
Refleksi | Pelajar dapat menghasilkan peta minda seperti yang diminta. Mereka dapat mengeluarkan idea-idea yang bernas dalam perbincangan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 8 Februari 2011 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 5K5 |
Masa | 9.45 – 10.55 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema |
|
Tajuk | Ujian Tropikal 1 |
Refleksi | Perjalanan sepanjang ujian adalah lancar |
LESSON PLAN
Day | Tuesday |
Date | 8 February 2011 |
Subject | ICT |
Time | 10.55 – 11.30 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 4.2 Hardware and Software |
Learning Objective | 4.2.3 Authoring Tools 4.2.3.1 Define the various concepts in authoring tools
4.2.4.1 Describe and give examples of web editors:
|
Activities |
|
Reflection | The teacher needs to explain a few times to make the students understand. With the exercise, the students are more confident about the concept. in addition, the students also can differentiate between text-based and WYSIWYG well. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 9 Februari 2011 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 5K6 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema |
|
Tajuk | Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
Refleksi | Pelajar dapat menghasilkan peta minda dengan bantuan guru sepenuhnya. Dalam sesi perbincangan, mereka juga dapat mengeluarkan pendapat yang bernas walaupun sedikit. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 9 Februari 2011 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema |
|
Tajuk | Unit 4: Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik
Kemahiran sivik
Nilai sivik
|
Aktiviti |
|
Refleksi | Objektif pengajaran tidak tercapai. Pelajar hanya sempat berbincang dalam kumpulan. Pembentangan tidak sempat dijalankan kerana masa tidak mencukupi. Rancangan ini akan dibawa ke kelas berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 9 Februari 2011 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 5K2 |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema |
|
Tajuk | Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti | Menghasilkan satu poster yang bertajuk 'Keluarga Bahagia' |
Refleksi | Semua pelajar dapat menunjukkan kreativiti masing-masing dalam masa yang ditetapkan. Melalui poster tersebut, mereka dapat memahami dengan konsep keluarga bahagia. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 10 Februari 2011 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 5K4 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 2 Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti | Menghasilkan satu poster yang bertajuk 'Keluarga Bahagia' |
Refleksi | Semua pelajar dapat menunjukkan kreativiti masing-masing dalam masa yang ditetapkan. Melalui poster tersebut, mereka dapat memahami dengan konsep keluarga bahagia. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 10 Februari 2011 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 5K8 |
Masa | 11.30 – 12.40 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema |
|
Tajuk | Ujian Topikal 1 |
Refleksi | Perjalanan sepanjang ujian adalah lancar |
LESSON PLAN
Day | Friday |
Date | 11 February 2011 |
Subject | ICT |
Time | 8.15 – 9.25 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | 1.3 Computer Security |
Learning Objectives | 1.3.3 Security Measures 1.3.3.1 Select an appropriate security measures to overcome the identified computer threats 1.3.3.2 Apply the correct security procedures
|
Activities |
|
Reflection | The lesson run smoothly. The students pay attention and draw a mind map based on their creativity. Only 3 students got full mark in answering objective question. |
LESSON PLAN
Day | Friday |
Date | 11 February 2011 |
Subject | ICT |
Time | 9.40 – 10.40 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 4.3 Multimedia Development |
Learning Objectives | 4.3.1 User Interface Principles 4.3.1.1 State user interface principles 4.3.1.2 Apply suitable user interface principles in a project |
Activities |
|
Reflection | All the students took part creating an acronym for user interface principles. They seem too hard to differentiate within the principles. After exercise and discussion, they can understand more about the principles. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 12 Februari 2011 |
Hari | Sabtu |
Tingkatan | 5S1 |
Masa | 8.05 – 9.05 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema |
|
Tajuk | Unit 4: Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
Refleksi | Pelajar mengambil masa yang lama untuk mencari maklumat. Objektif penngajaran tidak tercapai. Rancangan pengajaran ini akan dibawa ke kelas berikutnya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 12 Februari 2011 |
Hari | Sabtu |
Tingkatan | 5K5 |
Masa | 9.25 – 10.25 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 2 Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Unit 3: Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti | Menghasilkan satu poster yang bertajuk 'Keluarga Bahagia' |
Refleksi | Semua pelajar dapat menunjukkan kreativiti masing-masing dalam masa yang ditetapkan. Melalui poster tersebut, mereka dapat memahami dengan konsep keluarga bahagia. |
LESSON PLAN
Day | Saturday |
Date | 12 February 2011 |
Subject | ICT |
Time | 10.25 – 11.25 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | 4.3 Multimedia Development |
Learning Objectives | 4.3.2 Development Team 4.3.2.1 State the role of each member in a development team (examples: project manager, subject matter expert, instructional designer, graphics artist, audio-video technician and programmer). |
Activities |
|
Reflection | All the students took part in activities. The students give full attention and cooperation. |
0 comments:
Post a Comment