MINGGU 9
(23 – 27 FEBRUARI 2015)
Day
|
Monday
|
Date
|
23 February 2015
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
7.05 – 8.15 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3 User Interface
Principles
|
Learning Objectives
|
4.3.3
Multimedia Production
4.3.3.1 Describe the phases in multimedia production
§ analysis
§ design
§ implementation
§ testing
§ evaluation
§ publishing
|
Activities
|
1. The students do revision about the last
subtopic.
2. The teacher introduces the phases in
multimedia production.
3. The teacher explains the phases by using
cd courseware.
4. The students answer the question
provided in cd courseware.
5. The teacher discusses the answer
together with the students.
6. The students make conclusion.
|
Teaching Aids
|
LCD
projector, CD courseware
|
Values
|
Diligence, cooperation,
responsibility
|
Reflection
|
10 out of 15 students got full mark from the 10 objective
questions. The teacher advices the students to remember the phases in
multimedia production because they need to apply in assessment later.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
23 Februari 2015
|
Masa
|
9.45 – 10.20 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.1 Set
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Menyisih benda-benda yang
diberi kepada kumpulan-kumpulan tertentu
2. Mentakrif set dengan
pemerihalan dan menggunakan tatatanda set
|
Aktiviti
|
1. Pelajar
menyenaraikan haiwan yang terdapat di Malaysia.
2. Pelajar
menyisih haiwan tersebut kepada 3 kumpulan iaitu omnivor, karnivor dan
herbivor.
3. Guru
menerangkan kaedah untuk mentakrif set dan mengenalpasti unsur yang diberi
menggunakan simbol epsilon.
4. Guru
memberi beberapa contoh cara mentakrif set
5. Pelajar
mentakrif set secara individu berdasarkan soalan dalam buku kerja.
6. Guru memberi latihan
kepada murid dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar
dan guru, berani untuk mencuba, yakin untuk mencuba
|
Refleksi
|
Semua objektif tercapai. Pelajar dapat memahami definisi set
dengan mudah. Keseluruhan pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
23 Februari 2015
|
Subjek
|
TeknologiMaklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
BidangPembelajaran
|
1.3 Keselamatan Komputer
Kerja Kursus
S01
LA1.S01.2
|
ObjektifPembelajaran
|
1.3.3 Langkah-LangkahKeselamatan
· Menggunakan Prosedur
Keselamatan yang betul menggunakan Anti-Spyware.
|
Aktiviti
|
1. Guru menunjuk cara prosedur keselamatan yang betul menggunakan perisian
Antispyware AVG Free.
2. Pelajar mempraktik dan bersedia untuk ditaksir.
3. Guru mentaksir pelajar.
|
ABM
|
Perisian Antispyware AVG, borang senarai semak.
|
NilaiMurni
|
Tanggungjawab, patuh
pada Kod Etika TMK.
|
Refleksi
|
Hanya 8 orang pelajar yang sempat ditaksir. Aktiviti ini akan
diteruskan pada masa akan datang.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
24 Februari 2015
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.1 Set
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
1. Mengenalpasti sama ada
suatu benda yang diberi merupakan unsur bagi suatu set dan menggunakan simbol
untuk melambangkan hubungan tersebut.
2. Mewakilkan set dengan
gambar rajah Venn
|
Aktiviti
|
1. Guru memperkenal
simbol epsilon atau pun not epsilon
2. Guru
memulakan pengajaran dengan menggunakan contoh yang telah diberi pada kelas
yang lepas untuk menunjukkan kaedah melukis gambar rajah Venn.
3. Pelajar
menjawab latihan soalan menggunakan buku kerja.
4. Perbincangan.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar tidak ada masalah
melukis gambar rajah Venn. Mereka boleh menjawab soalan latihan tanpa bantuan
guru.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
25 Februari 2014
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.1 Set
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini,
pelajar dapat :
1. Menyenaraikan
unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set
2. Menentukan sama ada suatu set merupakan set kosong
3. Menentukan sama ada dua set merupakan set sama
|
Aktiviti
|
1. Guru
mengimbas semula semua sub topik tentang gambar rajah Venn.
2. Guru
menerangkan kaedah untuk menulis bilangan unsur dalam suatu set, menulis set
kosong dan set sama
3. Setiap
penerangan akan mempunyai beberapa contoh dan guru akan meminta beberapa
murid menjawab contoh soalan yang diberi di papan hitam
4. Guru
memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas yang akan datang
|
ABM
|
Papan hitam, Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar memerlukan lebih
banyak latihan. Kekangan pelajar adalah tidak menguasai matematik menengah
rendah, contohnya senaraikan faktor 12, kuasa dua sempurna. Guru perlu mengingatkan
mereka kembali.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
26 Februari 2015
|
Subjek
|
TeknologiMaklumat
|
Masa
|
11.30 – 12.40 tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
BidangPembelajaran
|
1.3 Keselamatan Komputer
Kerja Kursus
S01
LA1.S01.2
|
ObjektifPembelajaran
|
1.3.3 Langkah-LangkahKeselamatan
· Menggunakan
Prosedur Keselamatan yang betul Menggunakan Anti-Spyware.
|
Aktiviti
|
1. Guru menunjuk cara prosedur keselamatan yang betul menggunakan perisian
Antispyware AVG Free.
2. Pelajar mempraktik dan bersedia untuk ditaksir.
3. Guru mentaksir pelajar.
|
ABM
|
Perisian Antispyware AVG, borang senarai semak.
|
NilaiMurni
|
Tanggungjawab, patuh
pada Kod Etika TMK.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai. Semua pelajar telah ditaksir. Semua pelajar
mendapat markah penuh iaitu 8 markah.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
27 February 2015
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15 – 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3 Multimedia
Development
|
Learning Objective
|
4.3.3
Multimedia Production
4.3.3.2 Apply analysis and design phases of
multimedia production to produce an interactive educational multimedia
project.
|
Activities
|
1. The students choose topic, state an
objective and target audience.
2. The students find the material and
information suitable with the topic chosen.
3. The teacher demonstrates the steps to
sketch storyboard.
|
Teaching Aids
|
Worksheet, storyboard, PC
|
Values
|
Confidence, accuracy
|
Reflection
|
The objective was not
achieved. They need more time to find the material but the teacher has showed
them the steps to sketch the storyboard. The plan will be held during the
next class. The teacher advices students to find the material at home.
|
0 comments:
Post a Comment