Powered by Blogger.
RSS

MINGGU 8
(17 – 22 FEBRUARI 2014)

Hari
Isnin
Tarikh
17 Februari 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
10.55 – 12.05 tengah hari
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.4  Perkembangan Semasa dan Masa Depan
Objektif Pembelajaran
1.4.1 Kesan TMK kepada masyarakat
         1.4.1.1  Mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber
         1.4.1.2  Menerangkan kesan TMK kepada masyarakat.
Aktiviti
1.      Setiap pelajar memilih tajuk seperti di bawah:
·   Memancing data (phishing)
·   Malicious code (Virus,Trojan Horse, Salami Attack)
·   Penggodaman (Hacking)
·   Langkah-langkah Keselamatan
   - Biometrik(cap jari (Fingerprint),imbas anak mata (Iris Scan))
   - Pembuktian ( Authentication)
2.   Pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang dipilih melalui internet.
3.   Maklumat disimpan dalam thumbdrive untuk kegunaan akan datang.
ABM
thumbdrive
Nilai Murni
Tekun, teliti, yakin
Refleksi
Objektif tidak tercapai. Pelajar memerlukan masa mencari bahan untuk tajuk yang dipilih. Aktiviti mencari bahan akan diteruskan pada masa berikutnya.


Tarikh
17 Februari  2014
Masa
12.05 – 12.40 tengah hari
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.1 Set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.         Mewakilkan set dengan gambar rajah Venn
Aktiviti
1.      Guru mengimbas semula semua sub topik yang telah dipelajari iaitu melabel set dan mengenalpasti unsur menggunakan simbol epsilon atau pun not epsilon
2.      Guru memulakan pengajaran dengan menggunakan contoh yang telah diberi pada kelas yang lepas untuk menunjukkan kaedah melukis gambar rajah Venn.
3.      Pelajar menjawab latihan soalan menggunakan buku teks.
4.      Perbincangan.
ABM
Papan hitam, Buku teks
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar tidak ada masalah melukis gambar rajah Venn. Mereka boleh menjawab soalan latihan tanpa bantuan guru.

Tarikh
18 Februari  2014
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.1 Set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set
2.      Menentukan sama ada suatu set merupakan set kosong
3.      Menentukan sama ada dua set merupakan set sama
Aktiviti
1.      Guru mengimbas semula semua sub topik tentang gambar rajah Venn.
2.      Guru menerangkan kaedah untuk menulis bilangan unsur dalam suatu set, menulis set kosong dan set sama
3.      Setiap penerangan akan mempunyai beberapa contoh dan guru akan meminta beberapa murid menjawab contoh soalan yang diberi di papan hitam
4.      Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas yang akan datang
ABM
Papan hitam, Buku teks
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar memerlukan lebih banyak latihan. Kekangan pelajar adalah tidak menguasai matematik menengah rendah, contohnya senaraikan faktor 12, kuasa dua sempurna. Guru perlu mengajar mereka kembali.

Tarikh
18  Februari 2014
Masa
10.55 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.1 Set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Mewakilkan set dengan gambar rajah Venn
Aktiviti
1.      Guru mengimbas semula semua sub topik yang telah dipelajari iaitu melabel set dan mengenalpasti unsur menggunakan simbol epsilon atau pun not epsilon
2.      Guru memulakan pengajaran dengan menggunakan contoh yang telah diberi pada kelas yang lepas untuk menunjukkan kaedah melukis gambar rajah Venn.
3.      Pelajar menjawab latihan soalan menggunakan buku teks.
4.      Perbincangan.
ABM
Papan hitam, Buku teks
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar tidak ada masalah melukis gambar rajah Venn. Mereka boleh menjawab soalan latihan tanpa bantuan guru.

Tarikh
19 Februari  2014
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4K2
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.2  Subset, Set Semester dan Pelengkap bagi suatu set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Menyenaraikan subset yang mungkin bagi suatu set tertentu
2.      Mewakilkan hubungan suatu set dengan set semesta dengan menggunakan gambar rajah Venn
3.      Mengenalpasti pelengkap bagi suatu set yang diberi
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kaedah menyenaraikan subset dengan menggunakan formula yang diberi menggunakan beberapa contoh
2.      Bagi sub tajuk hubungan suatu set dengan set semesta guru menunjukkan beberapa contoh kepada pelajar dan memberi beberapa soalan kepada pelajar untuk menjawab soalan di hadapan
3.      Guru mengkaitkan gambar rajah Venn bagi set semesta dengan pelengkap bagi suatu set
4.      Guru memberi latihan kepada pelajar dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
ABM
Papan hitam, Buku teks                                   
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba, yakin untuk mencuba
Refleksi
Selepas perbincangan latihan, pelajar lebih faham setelah membuat pembetulan. Guru menyediakan kerja rumah sebagai latihan pengukuhan.

Tarikh
19  Februari 2014
Masa
10.20 – 11.30 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.1 Set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.   Menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan unsur bagi suatu set
2.      Menentukan sama ada suatu set merupakan set kosong
3.      Menentukan sama ada dua set merupakan set sama
Aktiviti
1.      Guru mengimbas semula semua sub topik tentang gambar rajah Venn.
2.      Guru menerangkan kaedah untuk menulis bilangan unsur dalam suatu set, menulis set kosong dan set sama
3.      Setiap penerangan akan mempunyai beberapa contoh dan guru akan meminta beberapa murid menjawab contoh soalan yang diberi di papan hitam
4.      Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas yang akan datang
ABM
Papan hitam, Buku teks, Buku kerja
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba
Refleksi
Guru menyediakan kerja rumah sebagai latihan pengukuhan. Pelajar lebih mengharapkan guru untuk memberi jawapan. Guru perlu lebih perhatian untuk membimbing pelajar menyelesaikan masalah.

Hari
Khamis
Tarikh
20 Februari 2014
Subjek
Teknologi Maklumat
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tingkatan
4S3
Bidang Pembelajaran
1.4  Perkembangan Semasa dan Masa Depan
Objektif Pembelajaran
1.4.1 Kesan TMK kepada masyarakat
         1.4.1.1  Mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber
         1.4.1.2  Menerangkan kesan TMK kepada masyarakat.
Aktiviti
1.      Pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang dipilih melalui internet.
2.      Pelajar membina antara 6 hingga 10 persembahan slaid daripada bahan yang didapati.
ABM
Thumbdrive, perisian Microsoft PowerPoint 2007
Nilai Murni
Tekun, teliti, yakin
Refleksi
Objektif tidak tercapai. Semua pelajar tingkatan 4 & 5 terlibat dengan perhimpunan. Aktiviti ini akan diteruskan pada masa berikutnya.


Tarikh
20 Februari  2014
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tingkatan
4K4
Mata Pelajaran
Matematik
Tajuk
Bab 3 Set
Sub-tajuk
3.2  Subset, Set Semester dan Pelengkap bagi suatu set
Objektif
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1.      Menyenaraikan subset yang mungkin bagi suatu set tertentu
2.      Mewakilkan hubungan suatu set dengan set semesta dengan menggunakan gambar rajah Venn.
3.      Mengenalpasti pelengkap bagi suatu set yang diberi
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kaedah menyenaraikan subset dengan menggunakan formula yang diberi menggunakan beberapa contoh
2.      Bagi sub tajuk hubungan suatu set dengan set semesta guru menunjukkan beberapa contoh kepada pelajar dan memberi beberapa soalan kepada pelajar untuk menjawab soalan di hadapan
3.      Guru mengkaitkan gambar rajah Venn bagi set semesta dengan pelengkap bagi suatu set
4.      Guru memberi latihan kepada pelajar dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
ABM
Papan hitam, Buku teks, Buku kerja                
Nilai Murni
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk mencuba, yakin untuk mencuba
Refleksi
Pelajar mempunyai inisiatif untuk cuba jawab soalan. Mereka Nampak berminat apabila melukis set semesta & gambar rajah Venn. Guru menyediakan kerja rumah untuk pelajar dan akan dibincangkan pada kelas yang akan datang.


Day
Thursday
Date
20 February 2014
Subject
ICT
Time
11.30 – 12.40 pm
Form
5S3
Learning Area
4.3 User Interface Principles
Learning Objectives
4.3.3  Multimedia Production
          4.3.3.1  Describe the phases in multimedia production
·        analysis
·        design
·        implementation
·        testing
·        evaluation
·        publishing
Activities
1.      The students do revision about the last subtopic.
2.      The teacher introduces the phases in multimedia production.
3.      The teacher explains the phases by using cd courseware.
4.      The students answer the question provided in cd courseware.
5.      The teacher discusses the answer together with the students.
6.      The students make conclusion.
Reflection
Most of the students got full mark.  The students more understand after discussion session.


Day
Friday
Date
21 February 2014
Subject
ICT
Time
8.15 – 9.25 am
Form
5S3
Learning Area
Chapter 1 – Chapter 4
Learning Objective
The students can answer the questions in Focus Topikal book.
Activities
1.      The students do revision from chapter 1 until chapter 4.
2.      The students answer the questions provided in Focus Topikal Book.
3.      The students discuss the answer with teacher.
Reflection
The students do revision to prepare themselves for coming mid semester 1 examination. They had asked the teacher personally about the certain topic.


22 Februari – Guru mengambil CRK

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: