MINGGU
8
(17
– 22 FEBRUARI 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
17 Februari 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05 tengah
hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.4 Perkembangan Semasa dan Masa Depan
|
Objektif Pembelajaran
|
1.4.1 Kesan TMK kepada
masyarakat
1.4.1.1 Mendapatkan maklumat
dari pelbagai sumber
1.4.1.2 Menerangkan kesan TMK
kepada masyarakat.
|
Aktiviti
|
1. Setiap
pelajar memilih tajuk seperti di bawah:
· Memancing data (phishing)
· Malicious code (Virus,Trojan Horse, Salami Attack)
· Penggodaman (Hacking)
· Langkah-langkah Keselamatan
- Biometrik(cap jari
(Fingerprint),imbas anak mata (Iris Scan))
-
Pembuktian ( Authentication)
2.
Pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang dipilih melalui internet.
3.
Maklumat disimpan dalam thumbdrive untuk kegunaan akan datang.
|
ABM
|
thumbdrive
|
Nilai Murni
|
Tekun, teliti, yakin
|
Refleksi
|
Objektif
tidak tercapai. Pelajar memerlukan masa mencari bahan untuk tajuk yang
dipilih. Aktiviti mencari bahan akan diteruskan pada masa berikutnya.
|
Tarikh
|
17
Februari 2014
|
Masa
|
12.05 – 12.40 tengah hari
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.1 Set
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Mewakilkan set dengan gambar rajah Venn
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengimbas semula semua sub topik yang telah
dipelajari iaitu melabel set dan mengenalpasti unsur menggunakan simbol
epsilon atau pun not epsilon
2.
Guru memulakan pengajaran dengan menggunakan
contoh yang telah diberi pada kelas yang lepas untuk menunjukkan kaedah
melukis gambar rajah Venn.
3.
Pelajar menjawab latihan soalan menggunakan buku
teks.
4.
Perbincangan.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku teks
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar
tidak ada masalah melukis gambar rajah Venn. Mereka boleh menjawab soalan
latihan tanpa bantuan guru.
|
Tarikh
|
18 Februari 2014
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.1 Set
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan
unsur bagi suatu set
2.
Menentukan sama ada suatu set merupakan set kosong
3.
Menentukan sama ada dua set merupakan set sama
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengimbas
semula semua sub topik tentang gambar rajah Venn.
2.
Guru menerangkan
kaedah untuk menulis bilangan unsur dalam suatu set, menulis set kosong dan
set sama
3.
Setiap penerangan akan mempunyai beberapa contoh
dan guru akan meminta beberapa murid menjawab contoh soalan yang diberi di
papan hitam
4.
Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan
pada kelas yang akan datang
|
ABM
|
Papan hitam, Buku teks
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar memerlukan lebih banyak latihan. Kekangan
pelajar adalah tidak menguasai matematik menengah rendah, contohnya senaraikan
faktor 12, kuasa dua sempurna. Guru perlu mengajar mereka kembali.
|
Tarikh
|
18 Februari 2014
|
Masa
|
10.55 – 11.30
pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.1 Set
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Mewakilkan set
dengan gambar rajah Venn
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengimbas
semula semua sub topik yang telah dipelajari iaitu melabel set dan
mengenalpasti unsur menggunakan simbol epsilon atau pun not epsilon
2.
Guru memulakan
pengajaran dengan menggunakan contoh yang telah diberi pada kelas yang lepas
untuk menunjukkan kaedah melukis gambar rajah Venn.
3.
Pelajar menjawab latihan soalan menggunakan buku
teks.
4.
Perbincangan.
|
ABM
|
Papan hitam, Buku teks
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Pelajar
tidak ada masalah melukis gambar rajah Venn. Mereka boleh menjawab soalan
latihan tanpa bantuan guru.
|
Tarikh
|
19
Februari 2014
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3
Set
|
Sub-tajuk
|
3.2 Subset, Set Semester dan
Pelengkap bagi suatu set
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Menyenaraikan subset yang mungkin bagi suatu set
tertentu
2.
Mewakilkan hubungan suatu set dengan set semesta
dengan menggunakan gambar rajah Venn
3.
Mengenalpasti pelengkap bagi suatu set yang diberi
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan kaedah menyenaraikan subset dengan menggunakan formula yang
diberi menggunakan beberapa contoh
2. Bagi sub
tajuk hubungan suatu set dengan set semesta guru menunjukkan beberapa contoh
kepada pelajar dan memberi beberapa soalan kepada pelajar untuk menjawab
soalan di hadapan
3. Guru
mengkaitkan gambar rajah Venn bagi set semesta dengan pelengkap bagi suatu
set
4. Guru
memberi latihan kepada pelajar dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Buku teks
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba, yakin untuk mencuba
|
Refleksi
|
Selepas
perbincangan latihan, pelajar lebih faham setelah membuat pembetulan. Guru menyediakan
kerja rumah sebagai latihan pengukuhan.
|
Tarikh
|
19 Februari 2014
|
Masa
|
10.20 – 11.30
pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3 Set
|
Sub-tajuk
|
3.1 Set
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Menyenaraikan unsur dan menyatakan bilangan
unsur bagi suatu set
2.
Menentukan sama
ada suatu set merupakan set kosong
3.
Menentukan sama ada dua set merupakan set sama
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengimbas
semula semua sub topik tentang gambar rajah Venn.
2.
Guru menerangkan
kaedah untuk menulis bilangan unsur dalam suatu set, menulis set kosong dan
set sama
3.
Setiap penerangan akan mempunyai beberapa contoh
dan guru akan meminta beberapa murid menjawab contoh soalan yang diberi di
papan hitam
4.
Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan
pada kelas yang akan datang
|
ABM
|
Papan hitam, Buku teks,
Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Guru menyediakan kerja rumah sebagai latihan
pengukuhan. Pelajar lebih mengharapkan guru untuk memberi jawapan. Guru perlu
lebih perhatian untuk membimbing pelajar menyelesaikan masalah.
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
20 Februari 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.4 Perkembangan Semasa dan Masa Depan
|
Objektif Pembelajaran
|
1.4.1 Kesan TMK kepada
masyarakat
1.4.1.1 Mendapatkan maklumat
dari pelbagai sumber
1.4.1.2 Menerangkan kesan TMK
kepada masyarakat.
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang
dipilih melalui internet.
2.
Pelajar membina antara 6 hingga 10
persembahan slaid daripada bahan yang didapati.
|
ABM
|
Thumbdrive,
perisian Microsoft PowerPoint 2007
|
Nilai Murni
|
Tekun, teliti, yakin
|
Refleksi
|
Objektif
tidak tercapai. Semua pelajar tingkatan 4 & 5 terlibat dengan
perhimpunan. Aktiviti ini akan diteruskan pada masa berikutnya.
|
Tarikh
|
20 Februari
2014
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 3
Set
|
Sub-tajuk
|
3.2 Subset, Set Semester dan
Pelengkap bagi suatu set
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Menyenaraikan
subset yang mungkin bagi suatu set tertentu
2.
Mewakilkan
hubungan suatu set dengan set semesta dengan menggunakan gambar rajah Venn.
3.
Mengenalpasti pelengkap bagi suatu set yang diberi
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan
kaedah menyenaraikan subset dengan menggunakan formula yang diberi
menggunakan beberapa contoh
2.
Bagi sub tajuk
hubungan suatu set dengan set semesta guru menunjukkan beberapa contoh kepada
pelajar dan memberi beberapa soalan kepada pelajar untuk menjawab soalan di
hadapan
3. Guru
mengkaitkan gambar rajah Venn bagi set semesta dengan pelengkap bagi suatu
set
4. Guru
memberi latihan kepada pelajar dan akan dibincangkan pada kelas seterusnya
|
ABM
|
Papan hitam, Buku teks, Buku kerja
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba, yakin untuk mencuba
|
Refleksi
|
Pelajar mempunyai
inisiatif untuk cuba jawab soalan. Mereka Nampak berminat apabila melukis set
semesta & gambar rajah Venn. Guru menyediakan kerja rumah untuk pelajar
dan akan dibincangkan pada kelas yang akan datang.
|
Day
|
Thursday
|
Date
|
20 February 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
11.30 – 12.40 pm
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
4.3
User Interface Principles
|
Learning Objectives
|
4.3.3 Multimedia
Production
4.3.3.1 Describe the phases in multimedia
production
·
analysis
·
design
·
implementation
·
testing
·
evaluation
·
publishing
|
Activities
|
1.
The students do
revision about the last subtopic.
2.
The teacher introduces
the phases in multimedia production.
3.
The teacher explains
the phases by using cd courseware.
4.
The students answer
the question provided in cd courseware.
5.
The teacher
discusses the answer together with the students.
6.
The students
make conclusion.
|
Reflection
|
Most of the students got full mark. The students more understand after
discussion session.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
21
February 2014
|
Subject
|
ICT
|
Time
|
8.15
– 9.25 am
|
Form
|
5S3
|
Learning Area
|
Chapter 1 – Chapter 4
|
Learning Objective
|
The
students can answer the questions in Focus Topikal book.
|
Activities
|
1. The students do revision from chapter 1 until chapter 4.
2. The students answer the questions provided in Focus Topikal Book.
3. The students discuss the answer with teacher.
|
Reflection
|
The
students do revision to prepare themselves for coming mid semester 1
examination. They had asked the teacher personally about the certain topic.
|
22 Februari – Guru mengambil
CRK
0 comments:
Post a Comment