MINGGU
5
(27
– 31 JanUARI 2014)
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
27 Januari 2014
|
Subjek
|
Teknologi Maklumat
|
Masa
|
10.55 – 12.05
tengah hari
|
Tingkatan
|
4S3
|
Bidang Pembelajaran
|
1.3
Keselamatan Komputer
|
Objektif Pembelajaran
|
1.3.3 Langkah-Langkah
Keselamatan
1.3.3.1
Memilih langkah keselamatan yang sesuai bagi mengatasi ancaman komputer yang
dikenal pasti
1.3.3.2 Menggunakan prosedur yang betul
·
Antivirus
·
Anti-Spyware
·
Kriptografi
·
Tembok
api
·
Salinan
Data
·
Aspek
kemanusiaan
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar dibentuk dalam 6 kumpulan kecil.
Setiap kumpulan diberi satu tajuk, menggunakan prosedur yang betul oleh guru.
2.
Pelajar mencari bahan dalam internet dan
mempersembah menggunakan perisian Microsoft Powerpoint.
3.
Pembentangan pelajar.
4.
Guru membuat rumusan dan penambahbaikan.
|
ABM
|
LCD
Projektor, Nota Skor A ICT, perisian Microsoft Powerpoint, internet, PC
|
Nilai Murni
|
Tanggungjawab, patuh pada Kod Etika TMK.
|
Refleksi
|
Objektif
tercapai. Semua pelajar bekerjasama dalam kumpulan untuk menyiapkan tugasan.
Hasil pembentangan telah dimurnikan oleh guru.
|
Tarikh
|
27 Januari 2014
|
Masa
|
12.05 – 12.40 tengah
hari
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Memfaktorkan
ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+ b , b=0 atau c=0
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan kepada pelajar kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang
berbentuk ax2+c,ax2+bx dan px2+q
2. Guru
memberi beberapa contoh soalan yang berkaitan
3. Guru
membincangkan semua soalan bersama pelajar
4. Semua
pelajar menjawab soalan yang diberi
5. Guru
memberi kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran tercapai. Hampir keseluruhan pelajar dapat menjawab soalan
latihan dengan betul.
|
Tarikh
|
28 Januari 2014
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaam Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk
ax2+bx+c, a,b dan c bukan sifar
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan kaedah untuk memfaktor
ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c menggunakan "cross
table"
2.
Guru memberi contoh soalan yang berkaitan
dan menerangkan kepada pelajar untuk mendapatkan jawapan
3.
Guru memantau semua langkah pengiraan dan
jawapan murid
4.
Guru memberi kerja rumah kepada semua murid
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian
nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani
untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Semua
Objektif tercapai
2. 20
orang pelajar dapat menjawab semua soalan yang diberi
3. Semua
murid memberi kerjasama yang baik kepada guru
|
Tarikh
|
28 Januari 2014
|
Masa
|
10.55 – 11.30 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1.
Memfaktorkan
ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+ b , b=0 atau c=0
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan
kepada pelajar kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+c,ax2+bx
dan px2+q
2.
Guru memberi
beberapa contoh soalan yang berkaitan
3.
Guru membincangkan semua soalan bersama pelajar
4.
Semua pelajar menjawab soalan yang diberi
5.
Guru memberi kerja rumah dan akan dibincangkan
pada kelas akan datang
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani untuk
mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran tercapai. Guru menggunakan pendekatan menjawab soalan secara
berkumpulan supaya pelajar yang lemah dapat dibantu. Separuh pelajar kelas
boleh menjawab soalan latihan dengan betul.
|
Tarikh
|
29 Januari 2014
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tingkatan
|
4K2
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan
dan Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.3 Persamaan Kuadratik
2.4 Punca Persamaan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Mengenal pasti persamaan kuadratik dalam satu
pembolehubah
2. Menentukan suatu nilai yang diberi ialah punca
persamaan kuadratik tertentu
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan kepada pelajar kaedah untuk
menulis persamaan kuadratik dalam bentuk am
2. Guru memberikan beberapa contoh solalan kepada
pelajar untuk menerangkan dengan lebih lanjut
3. Pelajar menjawab semua soalan yang diberi
4. Guru menerangkan kepada pelajar tentang punca
persamaan kuadratik yang boleh diperolehi menggunakan kalkulator
5. Guru memberi beberapa contoh soalan kepada pelajar
dan menerangkan kaedah menggunakan kalkulator untuk mendapatkan punca
6. Guru mengarahkan pelajar menjawab semua soalan
yang diberi
7.
Guru memberi
kerja rumah dan akan dibincangkan pada kelas akan datang
|
ABM
|
Papan hitam,
Kertas A4, Buku teks, Helaian nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara
pelajar dan guru, berani untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
Objektif pembelajaran tidak tercapai. Aktiviti ini
akan dibawa pada kelas berikutnya kerana kesuntukan masa. Pelajar masih perlu
diberi latihan untuk meningkatkan kefahaman mereka.
|
Tarikh
|
29 Januari 2014
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Tingkatan
|
4K4
|
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tajuk
|
Bab 2 : Ungkapan dan Persamaan Kuadratik
|
Sub-tajuk
|
2.2 Pemfaktoran Ungkapan Kuadratik
|
Objektif
|
Pada
akhir unit ini, pelajar dapat :
1. Memfaktor
ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c, a,b dan c bukan sifar
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan kaedah untuk memfaktor ungkapan kuadratik yang berbentuk ax2+bx+c
menggunakan "cross table"
2. Guru
memberi contoh soalan yang berkaitan dan menerangkan kepada pelajar untuk
mendapatkan jawapan
3.
Guru memantau semua langkah pengiraan dan
jawapan murid
4.
Guru memberi kerja rumah kepada semua murid
|
ABM
|
Papan hitam, Kertas A4, Buku teks, Helaian
nota
|
Nilai Murni
|
Komunikasi antara pelajar dan guru, berani
untuk mencuba,
yakin untuk mencuba |
Refleksi
|
1. Semua
Objektif tercapai
2. 15
orang pelajar menjawab soalan dengan betul. Mereka diberi kerja rumah sebagai
latihan pengukuhan.
3.
Semua murid memberi kerjasama yang baik
kepada guru
|
30 Januari 2014 ~ Cuti Peristiwa 1
(Tahun Baru Cina)
31 Januari 2014 ~ Cuti Tahun Baru Cina
0 comments:
Post a Comment