WEEK 9
(27 FEBRUARY ~ 3 MARCH 2012)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 27 Februari 2012 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 4K6 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 1. Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang · Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek Kemahiran sivik · Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera Nilai sivik · Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang |
Aktiviti | Persembahan lakonan daripada kumpulan pelajar. |
Refleksi | Semua kumpulan telah menyelesaikan tugasan dengan baik. Mereka bekerjasama dalam kumpulan masing-masing. |
LESSON PLAN
Day | Monday |
Date | 27 February 2012 |
Subject | ICT |
Time | 9.45 – 10.55 am |
Form | 5S3 |
Learning Area | S08 Multimedia Product Development |
Learning Objectives | LA4.S08.1 Apply all the phases of multimedia production to produce an interactive educational multimedia project. |
Activity | The students develop multimedia content by using Microsoft Power point. |
Reflection | The students need more time to complete the task. The teacher acts as facilitator. This task will continue to the next class. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 27 Februari 2012 |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 5K3 |
Masa | 10.55 – 12.05 tengah hari |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 2. Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Persiapan membina keluarga kea rah pembentukan mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti | Mencipta kad hari ulang tahun ibu bapa atau penjaga |
Refleksi | Semua pelajar mengambil bahagian mencipta kad masing-masing. Mereka bersaing untuk menghasilkan kad yang menarik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 28 Februari 2012 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4S1 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 1. Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Unit 2: Perkembangan diri yang seimbang |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang · Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek Kemahiran sivik · Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera Nilai sivik · Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang |
Aktiviti | 1. Persembahan pelajar 2. Pelajar membuat nota 3. Latihan dan perbincangan |
Refleksi | Aktiviti pelajar berjalan lancar. Pelajar dapat menyelesaikan tugasan dan latihan dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 28 Februari 2012 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4K10 |
Masa | 9.45 – 10.55 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 2. Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Unit 3: Keperluan Berkeluarga |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menghuraikan keperluan berkeluarga · Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan Kemahiran sivik · Berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan · Menjalinkan hubungan erat antara anggota keluarga Nilai sivik · Menghargai institusi kekeluargaan |
Aktiviti | Pelajar menghasilkan kad ucapan sama ada untuk ibu, bapa, abang, adik atau kakak. Contoh kad adalah kad Selamat Hari Lahir, kad Selamat Hari Ibu atau kad Selamat Hari Bapa |
Refleksi | Hampir keseluruhan pelajar dapat menyelesaikan tugasan dengan baik mengikut kreativiti masing-masing. Kad yang dihasilkan telah ditampal pada dinding kelas. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 29 Februari 2012 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 4MPV |
Masa | 8.15 – 9.05 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | · Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Unit 3: Keperluan Berkeluarga |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menghuraikan keperluan berkeluarga · Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan Kemahiran sivik · Berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan · Menjalinkan hubungan erat antara anggota keluarga Nilai sivik · Menghargai institusi kekeluargaan |
Aktiviti | Pelajar menghasilkan kad ucapan sama ada untuk ibu, bapa, abang, adik atau kakak. Contoh kad adalah kad Selamat Hari Lahir, kad Selamat Hari Ibu atau kad Selamat Hari Bapa |
Refleksi | Aktiviti ini telah selesai dilaksanakan dengan baik. Pelajar kelas ini sangat kreatif dalam mengasilkan kad. |
LESSON PLAN
Day | Wednesday |
Date | 29 February 2012 |
Subject | ICT |
Time | 9.05 – 9.55 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | S02 Impact of ICT on Society |
Learning Objectives | Locate and present information on impact of ICT on society |
Activities | 1. The students choose one of the following topic. a) Phishing b) Malicious code (virus, Trojan Horse, Salami Attack) c) Hacking d) Security Measures (Biometrics( Fingerprint, Iris scanner) / Authentication) 2. The students find the information through the internet 3. The students locate the information using Microsoft Power point 4. Presentation |
Reflection | The objectives were not achieved due to the lack of time. These activities will be done on the next class. |
LESSON PLAN
Day | Wednesday |
Date | 29 February 2012 |
Subject | ICT |
Time | 11.40 – 12.40 pm |
Form | 5S3 |
Learning Area | S08 Multimedia Product Development |
Learning Objectives | LA4.S08.1 Apply all the phases of multimedia production to produce an interactive educational multimedia project. |
Activity | The students develop multimedia content by using Microsoft Power point. |
Reflection | The students did not have enough time to complete the task. This activity will be done on the next class. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 1 Mac 2012 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 4K5 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 2. Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Unit 3: Keperluan Berkeluarga |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menghuraikan keperluan berkeluarga · Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan Kemahiran sivik · Berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan · Menjalinkan hubungan erat antara anggota keluarga Nilai sivik · Menghargai institusi kekeluargaan |
Aktiviti | Pelajar menghasilkan kad ucapan sama ada untuk ibu, bapa, abang, adik atau kakak. Contoh kad adalah kad Selamat Hari Lahir, kad Selamat Hari Ibu atau kad Selamat Hari Bapa |
Refleksi | Semua pelajar selesai mengasilkan kad ucapan mengikut kreativiti masing-masing. Kad yang dihasilakan akan ditampal di dinding kelas. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 1 Mac 2012 |
Hari | Khamis |
Tingkatan | 5S4 |
Masa | 8.15 – 9.25 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 1. Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Persiapan membina keluarga ke arah pembentukan mapan |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti | Persembahan pelajar Islam tentang adat perkahwinan orang Islam. |
Refleksi | Semua kumpulan pelajar telah selesai membuat persembahan dengan jayanya. Mereka sangat kreatif menggunakan barang-barang sekeliling untuk dijadikan alat yang membantu persembahan mereka. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 2 Mac 2012 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 2. Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Unit 3: Keperluan Berkeluarga |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menghuraikan keperluan berkeluarga · Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan Kemahiran sivik · Berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan · Menjalinkan hubungan erat antara anggota keluarga Nilai sivik · Menghargai institusi kekeluargaan |
Aktiviti | Pelajar menghasilkan kad ucapan sama ada untuk ibu, bapa, abang, adik atau kakak. Contoh kad adalah kad Selamat Hari Lahir, kad Selamat Hari Ibu atau kad Selamat Hari Bapa |
Refleksi | Semua pelajar telah selesai melaksanakan tugas masing-masing. Mereka telah cuba menghasilkan kad yang menarik mengikut kreativiti masing-masing. Kad yang tela siap akan ditampal pada dinding kelas. |
LESSON PLAN
Day | Friday |
Date | 2 March 2012 |
Subject | ICT |
Time | 9.40 – 10.40 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | S02 Impact of ICT on Society |
Learning Objectives | Locate and present information on impact of ICT on society |
Activities | 1. The students find the information through the internet 2. The students locate the information using Microsoft Power point 3. Presentation |
Reflection | About 6 students had finished their assessment but not had time to make presentation. The presentation will be done on the next class. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 3 Mac 2012 |
Hari | Sabtu |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 7.05 – 8.15 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tema | 2. Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Unit 3: Keperluan Berkeluarga |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik · Menghuraikan keperluan berkeluarga · Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan Kemahiran sivik · Berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan · Menjalinkan hubungan erat antara anggota keluarga Nilai sivik · Menghargai institusi kekeluargaan |
Aktiviti | 1. Perbincangan tentang kepentingan bekeluarga. 2. Membuat nota ringkas. 3. Latihan. |
Refleksi | Aktiviti ini tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit. Aktiviti ini akan dibawa pada masa berikutnya. |
LESSON PLAN
Day | Saturday |
Date | 3 March 2012 |
Subject | ICT |
Time | 9.40 – 10.40 am |
Form | 4S3 |
Learning Area | S02 Impact of ICT on Society |
Learning Objectives | Locate and present information on impact of ICT on society |
Activities | 1. The students locate the information using Microsoft Power point 2. Presentation |
Reflection | The teacher got MC. So these activities will be postponed to the next class. |
0 comments:
Post a Comment